Project WAKARU

wakaru・解る

(解る、分かる、判る、分る) t.w. (1) [了解] begrijpen; weten; verstaan; onderscheiden; i.w. duidelijk zijn. (2) [露見する] aan den dag komen; blijken; aan het licht komen; ontdekt worden. (3) [理解がある] voor rede vatbaar zijn; intelligent zijn; royaal zijn (吝嗇でない). ¶ 意味が分る de beteekenis begrijpen. ¶ 解かって來る duidelijk worden; blijken. ¶ 解かりましたか begrijp je? ; (俗) snap je? ¶ 君の言ふ事は解らない ik versta je niet; ik begrijp niet, wat je zegt. ¶ 確かな處は解かりません ik kan het niet met zekerheid zeggen. ¶ それで解った o, nu begrijp ik het. ¶ 言はんでも解かってゐる het spreekt vanzelf. ¶ 道が解かって居るか weet je den weg? ¶ あの人は譯が解ってる hij heeft gezond verstand.

Co-Creatie project met Ursula van de Bunte, fotografiedocente, en studenten van de CIBAP in Zwolle.

In het Japans bestaat de term Wakaru. Voor de kunsten en de film betekent dit: het geheel opdelen in fragmenten met opeenvolgende ‘frames’, oftewel storyboard, die de verhaallijn duidelijk maken. Volgens deze manier van Japans denken wordt hiermee het begrip en het overzicht van het totaalbeeld groter. De sublieme som van de afzonderlijke delen omvat meer dan het geheel. Dit in tegenstelling tot de Westerse traditie: we beschouwen eerst het geheel en gaan vervolgens in op de details.

ProjectWAKARU.nr45-medium-683x1024
ProjectWAKARU.nr46-medium-683x1024
ProjectWAKARU.nr47-medium-693x1024

Wakaru heb ik nu toegepast in mijn schilderijen, waarbij ik heb gekozen voor een bijzondere vorm. Geïnspireerd door de Curaçaose Nederlandse kunstenaar David Bade, die studenten laat meewerken en meedenken aan zijn projecten, heb ik samenwerking gezocht met de Zwolse kunstopleiding Cibap. Samen met Ursula van de Bunte, fotografiedocente, hebben wij project WAKARU gerealiseerd. Haar studenten hebben de opdracht gekregen om mijn werken te fragmenteren en tot samenhangende nieuwe werken te maken. Dit heeft geleid tot een dynamische wisselwerking, waarbij mijn schilderijen ook weer als fragmenten kunnen worden gezien van deze nieuwe werken. Zowel de schilderijen als ook de fotowerken kunnen totaalconcept en onderdeel zijn.

Het resultaat van de Co-Creatie leidde tot meerdere fotowerken, waaruit ik er 20 heb gekozen voor dit project. De reflectie op mijn schilderijen volgens de principes van Wakaru leidt bij de een tot een Siamese samensmelting van oorspronkelijke werken en bij weer een ander tot een hermetisch patroon van groen en blauw of een volstrekt nieuwe constellatie met de zon als vacuüm. Mijn verhaal wordt ons verhaal. Mijn beeld wordt ons beeld. Participerende studenten zijn Hannah Rekers, Melle Sikma, Melissa Wolff, Ivar Bergman, Remco Kerner en Eva Visch.

Met dank aan PLM Photo – Art Centre for Photofinishing.